دستورالعمل نحوه تاسیس و فعالیت شعب ودفاتر نمایندگی تشکلهای مردم نهاد ماده یک : درراستای
توسعه فعالیت تشکلهای مردم نهاد و ارائه خدمات در سطح استانها و شهرها و
روستاهای کشور و همچنین بهرهمندی از ظرفیتهای جامعه و تعامل باگروههای
هدف ، دستورالعمل نحوه تاسیس شعب ودفاتر نمایندگی تشکلهای مردم نهاد به
شرح زیر ابلاغ می گردد. تشکلهای
مردم نهاد که حداقل 2 سال از تاریخ ثبت آنها سپری شده است ، درصورت داشتن
طرح توجیهی و توانمندی مالی و اجرایی جهت توسعه فعالیت در استانها و
شهرستانها ، می توانند درخواست تاسیس شعبه یا دفتر نمایندگی را به مرجع
صدور پروانه فعالیت ارائه کرده و براساس مقررات این دستورالعمل ، موافقت
نامه تاسیس شعبه یا دفترنمایندگی را ازهیات نظارت محل فعالیت(استانداری یا
فرمانداری ذیربط) دریافت نمایند. ماده 2 : محدوده
فعالیت تشکلهای مردم نهاد اعم از ملی ، استانی و شهرستانی ، صرفا محدود به
دفتر مرکزی ، طبق نشانی مندرج در اساسنامه مصوب می باشد و ایجاد دفتر
نمایندگی یا شعب و استقرار هرگونه تشکیلات و دفتر ، در خارج از محدوده
مذکور ، مستلزم ارائه تقاضانامه کتبی به مرجع صدور پروانه فعالیت و اخذ
موافقت نامه براساس مقررات این دستورالعمل می باشد . تشکلهای
مردم نهاد می توانند صرفا در محدوده فعالیت مندرج در اساسنامه مصوب یا
پروانه فعالیت ، اقدام به تاسیس شعب و دفاتر نمایندگی نمایند . تعاریف و مفاهیم : ماده 3 : 1. تشکلهای مردم نهاد
: شامل موسساتی هستند که به استناد تصویب نامه شماره 27862 /ت 31281 ه
مورخ 8/5/84 هیات وزیران ، دارای پروانه فعالیت بوده و به ثبت رسیده اند. 2. مرجع صدور پروانه فعالیت : شامل هیات نظارت کشور ( وزارت کشور) ، هیات نظارت استان ( استانداریها) و هیات نظارت شهرستان (فرمانداریها) می باشد. 3. تشکل مرکزی : تشکلهای مردم نهاد که اقدام به تاسیس شعبه یا دفتر نمایندگی در زیر مجموعه خود می نماید در این دستورالعمل بعنوان "تشکل مرکزی" تلقی می شوند . 4. تصویب نامه هیات وزیران : تصویب نامه شماره 27862 /ت 31281 ه مورخ 8/5/84 هیات وزیران (آئین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای غیردولتی) . 5. معرفینامه :
شامل نامه ای است که از سوی مرجع صدور پروانه فعالیت تشکل مرکزی مبنی بر
موافقت و معرفی جهت تاسیس شعبه یا دفتر نمایندگی ، خطاب به استانداریها ویا
فرمانداریها صادر می شود . 6. موافقت نامه تاسیس شبعه و دفتر نمایندگی (مجوزشعبه و دفتر نمایندگی) : موافقت
نامه شامل مجوزی است که از سوی استانداریها و فرمانداریهای سراسر کشور ،
جهت تاسیس و آغاز فعالیت شعب و دفاتر نمایندگی ، به شرح فرم پیوست این
دستورالعمل صادر می گردد . ماده 4 : دفتر نمایندگی : دفتر
نمایندگی شامل نهادی است که به نمایندگی از یک تشکل، در یک محدوده
جغرافیایی مشخص براساس شاخصهای تقسیمات کشوری ، جهت انجام امور مشخص ایجاد
می شود و بعنوان وکیل یا کارگزار تشکل مرکزی، عمل می کند . 1. تاسیس دفتر نمایندگی ، بنابه تصمیم هیات مدیره تشکل مرکزی انجام می شود . 2. وظایف و اختیارات دفتر نمایندگی ، محدود به اموری است که به صورت کتبی از سوی تشکل اصلی ابلاغ می شود . 3. دفتر
نمایندگی دارای ماهیت سیاستگذاری و تصمیم گیری نبوده و صرفا بعنوان یک
نهاد اجرایی عمل می کند . دفتر نمایندگی صرفا مجری طرحها و
برنامه های ابلاغ شده از سوی هیات مدیره تشکل مرکزی است . 4. رئیس
دفتر نمایندگی از سوی تشکل اصلی منصوب شده و شرح وظایف و اختیارات وی ،
در حکم انتصابی قید می شود . عزل رئیس دفتر نمایندگی در حیطه اختیارات
هیات مدیره تشکل مرکزی است. 5. رئیس
دفتر نمایندگی ، گزارش عملکرد دفتر نمایندگی را به هیات مدیره تشکل مرکزی
ارائه می کند و در مقابل هیات مدیره پاسخگو خواهد بود . 6. نظارت بر فعالیت و عملکرد مالی و اجرایی دفتر نمایندگی ، برعهده هیات مدیره و بازرسین تشکل مرکزی است . ماده 5 : شعبه : شعبه
نهادی است که از تشکل مرکزی منفک شده و ارائه خدمات و اجرای اساسنامه تشکل
در یک محدوده جغرافیایی مشخص براساس شاخصهای تقسیمات کشوری را عهده دار
می شود . شعبه در چهارچوب اساسنامه مصوب تشکل مرکزی ، مسئول اتخاذ تصمیم و
اجرای طرح و برنامه درمحدوده فعالیت شعبه خواهد بود . 1. ایجاد
شعبه مستلزم داشتن تعداد 50 نفر عضو تشکل در یک محدوده جغرافیایی مشخص می
باشد که برای تاسیس شعبه اعلام آمادگی کرده و اقدامات مربوط به تشکیل
شعبه را پیگیری می نمایند. 2. شعب
توسط هیات مدیره و یا هیات اجرایی و بازرسینی که توسط اعضای شعبه انتخاب
می شوند، اداره خواهد شد. هیات مدیره بعنوان رکن اجرایی شعبه
می باشد و نظارت بر فعالیت شعب ، توسط بازرسینی که اعضای شعبه انتخاب می
کنند اعمال می شود. 3. هیات مدیره و بازرسین شعب ،گزارش عملکرد خود را در مجمع عمومی سالیانه شعبه ،برای اعضای همان شعبه ارائه می دهند . 4. هیات
مدیره شعب می توانند برنامه های تشکل مرکزی را درمحدوده فعالیت شعبه به
اجرا گذاشته و همچنین درچهارچوب اساسنامه ، راسا برنامه هایی را تصویب وبه
اجرا درآورند . 5. هیات مدیره و بازرسین شعب در مقابل مجمع عمومی تشکل مرکزی پاسخگو خواهند بود و موظف به اجرای مصوبات آن هستند . ماده 6 : شعب تشکلهای مردم نهاد درارتباط با تشکل مرکزی بر 2 نوع تقسیم بندی می شوند : · الف
: شعبی که در مجامع عمومی تشکل مرکزی، دارای حق رای و حق انتخاب شدن می
باشند . دراینگونه تشکلها ، هرکدام از شعب ، نمایندگانی را جهت شرکت در
مجامع عمومی تشکل مرکزی معرفی می نمایند. · ب : شعبی که درمجامع عمومی تشکل مرکزی ، دارای حق رای نمی باشند . نوع
شعب باید دراساسنامه یا آئین نامه داخلی تشکل مرکزی معین شده و مقررات
مربوط به نحوه تعامل و همکاری آنها با تشکل مرکزی ، توسط هیات مدیره تدوین و
به تصویب مجمع عمومی تشکل مرکزی برسد. تبصره
: تاسیس شعبه صرفا درخصوص تشکلهایی که دارای ساختار عضوپذیر هستند میسر می
باشد و تشکلهای هیات امنایی صرفا می توانند درخصوص تاسیس دفتر نمایندگی
اقدام کنند. ماده 7 : روند صدور موافقت نامه تاسیس و فعالیت شعب و دفتر نمایندگی : برای تاسیس دفتر نمایندگی و شعبه ، هیات مدیره تشکل مرکزی باید اقدامات زیر را انجام دهد : 1. ارائه
درخواست تاسیس شعبه یا دفتر نمایندگی توسط هیات مدیره تشکل مرکزی به مرجع
صدور پروانه فعالیت و اخذ معرفینامه برای استانداری یا فرمانداری محل
فعالیت شعبه یا دفتر نمایندگی. 2. ارائه
مدارک مورد نیاز شامل تصویر پروانه فعالیت معتبر ، آگهی ثبت اسامی هیات
مدیره و بازرسین به تاریخ حداکثر 2 سال اخیر و طرح توجیهی درخصوص ضرورت
تاسیس شعبه و دفتر نمایندگی . 3. تشکل
های متقاضی باید به تکالیف خود در زمینه ارائه گزارش عملکرد مالی و
اجرایی سالیانه و برگزاری مجامع عمومی سالیانه ، در طول 2 سال اخیر اقدام ،
نموده باشند. 4. درخصوص
موسسات خیریه و حمایتی ، تاسیس شعبه و دفتر نمایندگی ، مستلزم تعیین
حسابرس رسمی مستقل، برای ارزیابی بر عملکردمالی و اجرایی تشکل خواهد بود. ماده8 : پس
از دریافت مدارک مذکور ، مرجع صدور پروانه فعالیت تشکل مرکزی موظف است
حداکثر ظرف مدت 10 روز، اتخاذ تصمیم نموده و در صورت موافقت ، نسبت به
صدور معرفینامه به هیات نظارت ذیربط اقدام نماید. ماده 9 : هیات
های نظارت استان و شهرستان(استانداریها و فرمانداریها) که محدوده
فعالیت شعبه یا دفتر نمایندگی درآن واقع شده است ، موظف هستند حداکثر ظرف
مدت یک ماه از تاریخ دریافت معرفینامه مرجع صدور پروانه فعالیت تشکل مرکزی
، به درخواست متقاضیان رسیدگی نموده و درخصوص تشکیل پرونده و اخذ
استعلامات اقدام نمایند. اخذ
موافقت هیات های مذکور برای تاسیس شعب و دفاتر نمایندگی کلیه تشکل ها
الزامی است و هیات های نظارت موظفند از ادامه فعالیت شعب و دفاتر نمایندگی
فاقد مجوز(فاقدموافقت نامه) ، جلوگیری بعمل آورند . ماده 10 : برای تاسیس شعب و دفاتر نمایندگی استعلام صلاحیت "سیاسی و امنیتی" و "انتظامی و اخلاقی" و "دادگستری"
بشرح زیر صورت می پذیرد . مراجع استعلام شونده موظف هستند حداکثر ظرف مدت
یک ماه از تاریخ استعلام، پاسخ خود را اعلام نمایند ، عدم وصول پاسخ ظرف
مدت یک ماه بمنزله موافقت تلقی می شود : - درخصوص دفاتر نمایندگی ، اخذ استعلامات صرفا در خصوص مسئول دفتر نمایندگی انجام می شود . - درخصوص شعب ، اخذ استعلامات در خصوص اعضای هیات مدیره ، مدیرعامل و بازرسین شعبه انجام می شود . ماده 11 : مدارک لازم برای تشکیل پرونده شعب و دفاتر نمایندگی به شرح زیر است : · یک نسخه تصویر پروانه فعالیت تشکل مرکزی · یک نسخه تصویر آگهی تاسیس و ثبت آخرین تغییرات تشکل مرکزی · معرفینامه مرجع صدور پروانه فعالیت تشکل مرکزی · مصوبه هیات مدیره تشکل مرکزی برای تاسیس شعبه یا دفتر نمایندگی · تصویر شناسنامه ، کارت ملی و 3 قطعه عکس مسئول دفتر نمایندگی یا هیات مدیره و بازرسین شعب. ماده 12 : پس
از تاسیس شعبه و یا دفتر نمایندگی ، هیات مدیره تشکل مرکزی موظف است ؛
مشخصات شعب و دفاتر نمایندگی را در اساسنامه تشکل قید نموده و تغییرات
اساسنامه را در "اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری" به ثبت برساند. ماده 13 : نظارت بر فعالیت و ارزیابی عملکرد شعب و دفاتر نمایندگی : شعب
و دفاتر نمایندگی موظف هستند گزارش عملکرد مالی و اجرایی سالیانه را به
هیات نظارت صادر کننده موافقت نامه فعالیت ارائه نمایند . نظارت برفعالیت و
ارزیابی عملکرد شعب و دفاتر نمایندگی تشکلهای مردم نهاد ، برعهده فرمانداری و استانداری صادرکننده موافقت نامه شعبه و دفتر نمایندگی می باشد . ماده 14 : درخصوص شعب و دفاتر نمایندگی "موسسات خیریه و حمایتی"
که در خصوص جمع آوری کمک های مردمی فعالیت می نمایند ، کلیه منابع مالی
حاصل از فعالیت ، در محل فعالیت شعبه و دفتر نمایندگی، هزینه خواهد شد. عملکرد
مالی اینگونه شعب و دفاترنمایندگی برحسب استانداردهای حسابداری در دفاتر
مالی ثبت می شود و خدمات ارائه شده به گروه هدف می بایست در دفاتر مخصوص ،
ثبت و نگهداری شود. ماده 15 : باعنایت
به ماهیت غیرانتفاعی و غیرتجاری تشکلهای مردم نهاد ، اخذ هرگونه وجه در
ازای واگذاری امتیاز شعبه یا دفتر نمایندگی و همچنین انتقال هرگونه وجه از
طریق شعب و دفاتر نمایندگی به تشکل اصلی ممنوع بوده و تخلف از این ماده
منجر به ابطال موافقت نامه فعالیت شعبه یا دفتر نمایندگی خواهد شد. ماده 16 : دفاتر
نمایندگی و شعب دارای اساسنامه مستقل نبوده و کلیه فعالیتهای آنها مستند
به اساسنامه تشکل اصلی (تشکل مرکزی) انجام می شود . ماده 17 : شعب و دفاتر نمایندگی تشکل ها ، نمی توانند در زیرمجموعه خود ، شعبه یا دفتر نمایندگی ایجاد کنند . ماده 18 : انحلال شعب و دفاتر نمایندگی به دو شکل انجام خواهد شد : انحلال
اختیاری : انحلال اختیاری دفتر نمایندگی و شعبه ، با تصویب مجمع عمومی
تشکل مرکزی امکانپذیر است . درخواست انحلال اختیاری می تواند از سوی دفتر
نمایندگی ، شعبه و یا هیات مدیره تشکل مرکزی به مجمع
عمومی پیشنهاد شود. انحلال
اجباری : درصورت عدم رعایت قوانین و مقررات جاری کشور و یا عدم رعایت مفاد
این دستورالعمل از سوی شعب و دفاتر نمایندگی و یا تشکل مرکزی ، هیات های
نظارت می توانند به موضوع رسیدگی نموده و موافقت نامه شعبه یا دفتر
نمایندگی را باطل نمایند. ماده 19 : دفاتر
نمایندگی و شعب ، دارای پروانه فعالیت و شخصیت حقوقی مستقل نمی باشند و
دراین رابطه وابسته به تشکل مرکزی خواهند بود . درصورت موافقت با
تاسیس شعبه و دفتر نمایندگی ، "موافقت نامه" هیات نظارت استان یا شهرستان ذیربط ، طبق فرم پیوست این دستورالعمل صادر می شود. ماده20 : موضوع
فعالیت شعب و دفاتر نمایندگی ، مطابق با موضوع فعالیت مندرج در پروانه
فعالیت تشکل مرکزی می باشد و عنوان آن در موافقت نامه شعبه یا دفترنمایندگی
درج خواهد شد . براین اساس مسئولین دفتر نمایندگی و شعب می بایست از
متخصصین و یا ذینفعان مرتبط با موضوع فعالیت تشکل باشند. ماده 21 : هیات
مدیره تشکلهایی که قصد ایجاد شعبه و دفتر نمایندگی دارند می بایست مقررات
مربوط به روند تاسیس و نظارت بر فعالیت شعب و دفاتر نمایندگی را در قالب "دستورالعمل یا آئین نامه داخلی " تنظیم نموده و پس از تصویب مجمع عمومی تشکل به مورد اجرا گذاشته شود. ماده 22 : ایجاد
شعبه یا دفتر نمایندگی در خارج از کشور ، مستلزم اخذ مجوز از کمیته تخصصی
مندرج در ماده 29 تصویب نامه هیات وزیران ، می باشد و علاوه بر شرایط
مندرج در ماده 7 این دستورالعمل ، می بایست مدارک زیر به دبیرخانه کمیته
مذکور مستقر در وزارت کشور ارائه شود : - طرح توجیهی جهت فعالیت در خارج از کشور - طرح توجیهی مبنی بر نحوه تامین منابع مالی و اجرایی موردنیاز برای فعالیت در خارج از کشور - مشخص نمودن گروه هدف و مخاطبین در خارج از کشور - مشخصات مسئول دفتر نمایندگی یا شعبه . ماده 23 : ایجاد شعبه یا دفتر نمایندگی توسط سازمانهای مردم نهاد خارجی (NGOs خارجی ) در کشور ایران ، مستلزم اخذ مجوز از کمیته تخصصی مندرج در ماده 29 تصویب نامه هیات وزیران ، می باشد . شناسایی NGOs خارجی و صدور مجوز بر اساس شرایط و مدارک ذیل می باشد : الف – سازمان در یکی از کشورهای جهان رسما به ثبت رسیده و دارای ماهیت غیردولتی ، غیرانتفاعی ، غیرسیاسی و عام المنفعه باشد . ب – داشتن اساسنامه و آگهی ثبت (به 2 زبان فارسی و انگلیسی) ، به تائید وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ج – عدم مغایرت اهداف و فعالیت ها با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران . د – ارائه پروژه و طرح توجیهی جهت فعالیت در کشور ایران . ه – یک نسخه گزارش عملکرد و سوابق فعالیتهای موسسه . تبصره : ثبت شخصیت حقوقی شعب و دفاتر نمایندگی موسسات مشمول این ماده ، براساس قوانین و مقررات جاری کشور انجام خواهد شد. ماده 24 : کلیه
تشکلهای مردم نهاد که قبل از تصویب این دستورالعمل ، دارای شعبه یا دفتر
نمایندگی بوده و تاکنون نسبت به اخذ مجوز(موافقت نامه) از هیات نظارت محل
فعالیت شعبه یا دفتر نمایندگی اقدام ننموده اند ، می بایست حداکثر ظرف
مدت6 ماه ، به دبیرخانه هیات نظارت ذیربط مستقر در استانداری یا
فرمانداری محل فعالیت شعبه یا دفتر نمایندگی مراجعه کرده و طبق مقررات این
دستوالعمل ، درخصوص دریافت موافقت نامه شعبه یا دفتر نمایندگی اقدام
نمایند. ماده 25 : این دستورالعمل مشتمل بر تعداد 25 ماده ، 2 تبصره و یک پیوست ( نمونه موافقت نامه تاسیس و فعالیت دفتر نمایندگی و شعب تشکلهای مردم نهاد) در جلسه مورخ 22/8/1395 "هیات نظارت کشور" به تصویب رسید و برای کلیه تشکلهای مردم نهاد و هیات های نظارت لازم الاجراست. رئیس هیات نظارت کشور بسمه تعالی موافقت نامه تاسیس و فعالیت دفتر نمایندگی و شعب تشکلهای مردم نهاد باعنایت به درخواست موسسه ......................................................................................... به شماره ثبت........................................ ، مبنی بر تاسیس شعبه / دفتر نمایندگی موسسه مذکور در شهرستان / استان .................................................................. و معرفی نامه شماره ............................................................. مورخ .............................................................................. وزارت کشور/استانداری ، موضوع در جلسه شماره .................................... .مورخ ............................... هیات نظارت استان / شهرستان ....................................................................................................... مطرح و با فعالیت شعبه / دفترنمایندگی مذکور موافقت گردید. مدت اعتبار این موافقت نامه از تاریخ صدور به مدت یک سال می باشد و موضوع فعالیت شعبه / دفترنمایندگی در موضوع ...................................................................................................................................... متمرکز خواهد بود. مشخصات هیات مدیره شعبه / یا/ رئیس دفتر نمایندگی : ........................................................................................................................................................... نشانی شعبه / دفتر نمایندگی : ...........................................................................................................................................................
رئیس هیات نظارت استان/شهرستان امضا – مهر |